بازیلیکا ، آب انباری فوق العاده در استانبول

آب انبار بازیلیکا استانبول جاذبه ای فوق العاده است که با قدمتی فزون بر 14 قرن از معماری شگفت انگیز رومیان بهره برده و با مساحتی 10 هزار متر مربعی در نزدیکی میدان سلطان احمد و 150 متری جنوب غربی ایاصوفیه واقع شده است . این آب انبار تاریخی در سال 532 میلادی به دستور امپراتور حاکم آن زمان ، ژوستینین اول بنا شده و به عنوان شاهکاری از معماری امپراتوری روم مورد بازدید گردشگران تور استانبول قرار می گیرد . به دلیل اینکه در قسمت داخلی بازیلیکا سیسترن استانبول نشانه هایی از اشرافیت به چشم می خورد به این آب انبار گاهی قصر غرق شده نیز گفته می شود .


 
آب انبار بازیلیکا استانبول بنایی باقی مانده از قرن ششم میلادی و دوران بیزانس است که به منظور تامین آب مناطقی از قسطنطنیه پیشین در زیر زمین ساخته شده است . آب انبار Basilica در فضای داخلی خود بیش از 330 ستون مرمری 9 متری دارد که در 12 ردیف 28 ستونی قرار گرفته اند توجه کنید که فاصله ستون ها از هم نزدیک به 5 متر می باشد . برخی از ستون هایی که در این مکان جا داده شده اند ستون های از قبل آماده ای هستند که از پیش در بخش های سلطنتی قرار داده شده بوده اند و بعد از تخریب بناها ستون ها به این مکان آورده شده اند .



شاید برجسته ترین قسمت این آب انبار دو سر غول پیکر هیولای افسانه ای مدوسا است . سرهای هیولا به عنوان تکیه گاه در زیر دو ستون شمالی آب انبار استفاده شده اند که یکی از آن ها وارونه و دیگری به کنار چرخیده است گفته می شود که این حالت آن ها برای مقابله با نگاه مرگبار مدوسا است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.