آشنایی با تاریخچه مسجد کسیک مناره آنتالیا

مسجد کسیک مناره آنتالیا به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این شهر در منطقه قدیمی کالجی واقع شده و با پشت سر گذاشتن امپراتوری های مختلف گوشه ای از تاریخ دوز و دراز آنتالیا را روایت می کند . این بنا در ابتدای ساخت یک معبد رومی بود اما در طول تاریخ با توجه به دین امپراتوری که در این شهر حکومت می کرد چندین بار تغییر کاربری داشت . ساختمان اصلی مسجد درآتش سوزی قرن نوزدهم تخریب شد ولی مناره اصلی به جز قسمت چوبی بالای آن سالم ماند به همین سبب امروزه از این مناره به عنوان مناره شکسته یا کسیک مناره یاد می شود .


 
این بنای باستانی در قرن هفتم میلادی به افتخار مریم مقدس به یک کلیسای بیزانس تبدیل شد تا محلی برای عبادت و دعای مسیحیان باشد . این کلیسا در همان قرن تحت تهاجمات اعراب تخریب شد و تا زمانی که در قرن نهم مورد بازسازی و تعمیر قرار گیرد به همان صورت باقی ماند .  کسیک مناره ترکیه در زمانی که سلجوقیان در اوایل قرن سیزدهم بر آنتالیا حاکم شدند به مسجد تبدیل شد و مناره اصلی به ساختمان آن افزوده شد . در سال 1361 میلادی تقریبا همزمان با پایان یافتن حاکمیت سلجوقی ها بر آنتالیا توسط پادشاه صلیبی قبرس این مکان دوباره به کلیسا تغییر کاربری داد اما این پایان کار نبود و دوباره در دوران شاهزاده کورکوت این بنا به مسجد تبدیل شد .



مسجد کورکوت (Korkut Camii) یا مسجد کبیر یا کسیک مناره آنتالیا در منطقه کالجی که خود از جاذبه های گردشگری آنتالیا محسوب می گردد واقع شده و فاصله اندکی تا دروازه تاریخی هادریان و برج هیدریلیک دارد .
منبع : safarafarin.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.