کاخ عثمانی ابراهیم پاشا در استانبول

استانبول دارای کاخ های عثمانی متعددی است که برخی از آن ها امروزه با کاربری موزه پذیرای علاقه مندان می باشند . یکی از این قصرهای عثمانی کاخ ابراهیم پاشا استانبول است که بخشی از آن به موزه هنرهای اسلامی و ترکی اختصاص یافته و در میدان سلطان احمد در منطقه معروف و قدیمی فاتح واقع شده است . این کاخ مکانی است که سلطان سلیمان قدرتمند آن را به یکی از دوستان خود به نام ابراهیم پاشا اهدا نمود تا به عنوان اقامتگاه از آن استفاده کند .


 
ابراهیم پاشا در زمانی که کودکی 6 ساله بود به عنوان برده وارد دربار عثمانی شد اما در سال های بعد این شخص به یکی از دوستان نزدیک سلطان سلیمان تبدیل شد این دوستی سبب شد تا ابراهیم پاشا موقعیتی عالی در دربار عثمانی یافته و به مقام وزیر اعظمی سلطان سلیمان منصوب گردد . این قصر را سلطان ، در زمانی که ابراهیم پاشا عهده دار پست وزارت بود و هنوز با خواهر سلطان ازدواج نکرده بود برای اقامت به او بخشید . بعدها ثروت ، قدرت و نفوذ ابراهیم پاشا بر سلطان چنان زیاد شد که سبب حسادت دیگران به خصوص خرم سلطان ، همسر سلطان سلیمان شد . در نهایت به سبب توطئه های خرم سلطان ، وزیر اعظم دربار اعدام شد و اموال او مصادره شد . 



در واقع موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول کلکسیون بی نظیری از آثار هنر اسلامی مربوط به دوره عثمانی (قرون 14 تا 20 میلادی) ، دوره سلجوقی (قرون 11 تا 13 میلادی) و دوره های تاریخی پیش از آن (از قرن هشتم میلادی به بعد) را شامل می شود .

منبع : safarafarin.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.