ورزشگاه ملی پکن

ورزشگاه ملی پکن سازه ای شگفت انگیز است که به منظور استفاده در المپیک تابستانی 2008 بنا شده و امروزه به یکی از نمادهای شهر پکن تبدیل شده است . این ورزشگاه که به دلیل شکل ظاهری اش با نام آشیانه پرنده نیز شناخته می شود در ابتدا برای 100 هزار نفر طراحی شده بود اما بعدها از گنجایش آن کاسته شد و اکنون قابلیت پذیرش 80 هزار نفر را دارد . استادیوم ملی پکن که از جاذبه های گردشگری چین به شمار می آید با صرف هزینه ای بیش از 420 میلیون دلار بنا شده و تا کنون میزبان تعدادی از مسابقات مهم ورزشی بوده است .



معماران ورزشگاه ملی پکن هرتزوگ و دمویرون بودند که طرح آن طی مسابقه ای که برگزار گردید از میان 13 طرح ارائه شده انتخاب شد و از 24 دسامبر سال 2003 به مرحله ساخت رسید و بعد از حدود 4 سال طبق برنامه ریزی از قبل تعیین شده در پایان سال 2007 به اتمام رسید . طرح این اثر معماری منحصر به فرد، الهام گرفته از طبیعت است الگوی داخلی آن از یکی از طرح های معماری بازاری در پکن و معماری بیرونی آن را به آشیانه پرنده نسبت داده اند .



از ویژگی های این استادیوم می توان به طول 333 متری ، عرض 284 متری و ارتفاع 69 متری آن اشاره نمود . این پروژه به علت بهره گیری از ایده های خلاقانه و نوآور در طراحی سازه و پوسته معماری مورد توجه معماران و منتقدین هنری بوده است . ورزشگاه ملی پکن (آشیانه پرنده) نمونه ای برجسته از کاربرد علم زیست سنجی (ارگانیک شکلی) BIOMETRIC در معماری مدرن به شمار می آید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.