اوپلیستیخه ، شهری سنگی در گرجستان

  شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان در نزدیکی شهر گوری که تا تفلیس حدود 68 کیلومتر فاصله دارد واقع شده و یکی از بزرگترین شهر های سنگی جهان می باشد .قدمت  شهر اوپلیستیخه که از جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می اید به قرن 6 قبل از میلاد بر می گردد و حدود 8 هکتار وسعت دارد . این شهر سنگی فقط 10 کیلومتر تا گوری فاصله دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . با گذر سال ها و رویدادهایی چون زلزله بخش هایی از این شه تخریب شده است ولی باز هم جذابیت زیادی برای گردشگران تور گرجستان دارد .



اوپلیستیخه به دلیل داشتن کهن ترین سد ، داروخانه ، بازار ، آمفی ﺗﺌﺎتر ، کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی ، معابد ، زندان ، سیاه چال و صدها اثر باستانی دیدنی دیگر در جهان زبانزد بوده و مورد توجه گردشگران تور گرجستان واقع شده و یکی از آثار باقی مانده از دین پیکانیزم می باشد .



این شهر به سه بخش شمالی ، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌ شود که بخش میانی وسیع تر است و قسمت عمده ساختارهای صخره تراشی این شهر را در خود جای داده است و از طریق یک گذرگاه و یک تونل به بخش جنوبی متصل می‌ شود . گذرگاه‌ ها و گاهی پلکان‌ ها از طریق خیابان اصلی به ساختار های مختلف انشعاب پیدا می‌ کنند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.