کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول


کاخ دولما باغچه استانبول بزرگ ترین کاخ در ترکیه به شمار می آید که با مساحت ۴۵۰۰۰ مترمربع شامل ۲۸۵ اتاق، ۴۶ سالن، ۶ حمام و ۶۸ توالت می باشد. این کاخ که از پر بازدید ترین دیدنی های ترکیه است در محله بشیکتاش شهر استانبول، در سمت اروپایی و در شرق تنگه بسفر واقع شده است. عملیات ساخت دولما باغچه در سال ۱۸۴۳ میلادی به دستور سلطان عبدالمجید یکم، ۳۱امین پادشاه عثمانی آغاز شد و در ۱۸۵۶ به پایان رسید. قبل از تکمیل این کاخ سلاطین عثمانی درکاخ توپکاپی استانبول اقامت داشتند ولی به دلیل اینکه چیزی حدود ۴۰۰ سال از ساخت آن گذشته بود و دیگر به اندازه سابق لوکس نبود لذا سلطان دستور ساخت کاخ دولما باغچه را صادر کرد.

کاخ دولما باغچه استانبول


این کاخ در منطقه‌ای با مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شد و از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی از آن به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده شده است. این کاخ که دارای سه بخش اصلی است طبقه مستخدمین طبقه کارمندان و منشی ها و طبقه حریم شاهنشاهی، در سال ۱۹۲۴ میلادی مالکیت آن به میراث ملی جمهوری ترکیه انتقال یافت و مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار و اولین رئیس جمهور از جمهوری ترکیه، کاخ را به عنوان مقر ریاست جمهوری در طول تابستان انتخاب کرد و در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ میلادی در این کاخ دیده از جهان فروبست. اگر در سفر به استانبول از این کاخ که یکی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول است بازدید کنید متوجه می شوید که تمام ساعت های کاخ بر روی ۹:۰۵ متوقف شده اند در واقع این ساعت بیانگر ساعت مرگ آتاتورک می باشد.

دروازه کاخ دولما باغچه استانبولدروازه کاخ دولما باغچه استانبول


معماری کاخ دولما باغچه برگرفته از دوران باروک، روکوکو و نئوکلاسیک همراه با ترکیبی از معماری سنتی عثمانی است و برخلاف کاخ توپکاپی که با کاشی ایزنیک و کنده کاری عثمانی تزئین شده، در کاخ دولما باغچه بیشتر از طلا و کریستال برای زیبائی استفاده شده به طوری که فقط ۱۴ تن طلا برای سقف آن به کار رفته است. بزرگ ترین لوستر کریستال بوهمی جهان که هدیه ای از جانب ملکه ویکتوریا اول می باشد با ۷۵۰ حباب و وزنی معادل ۴٫۵ تن در سالن تشریفات قصر قرار دارد.

دیدنی های ترکیه، کاخ دولما باغچه استانبول


نمای داخلی کاخ دولما باغچه استانبول


کاخ دولما باغچه از دیدنی های استانبول


این کاخ همه روزه به استثناء روز های دوشنبه و پنج شنبه جهت بازدید همگان باز است و در هنگام بازدید از این کاخ برای حفظ تمیزی آن، باید دیدار کنندگان از کفش های نایلونی آبی رنگ استفاده کنند. توجه داشته باشید که برای بازدید کاخ، روزانه تور هایی وجود دارد که توسط راهنمایان تور توضیحاتی راجع به قسمت های مختلف ارائه می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.